dilluns, 27 de maig del 2013


La teoria funcionalista de les comunicacions de masses

La teoria funcionalista dels mitjans passa per l’observació de les funcions desenvolupades pels sistemes de comunicació de masses, comporta una visió global i sociològica de la funció d’aquests medis que va des de l’efecte intencional  a la conseqüència demostrable objectivament. La teoria funcionalista consisteix en definir la problemàtica dels mitjans a partir del punt de vista de la societat i del seu equilibri, des de la perspectiva del funcionament global del sistema social.

El sistema social es veu com un organisme on cada part desenvolupa una funció d’integració i manteniment. D’aquesta manera els individus són utilitzats com a medis pels fins de la societat.

Primer de tot, per aquests fins trobem la manipulació, desprès la persuasió, la influència i més tard les funcions. D’una situació com una campanya informativa es passa a la situació comunicativa més “normal” i habitual de la producció i difusió quotidiana de missatges a les masses i de les seves funcions.

La funció és diferent del propòsit perquè aquest implica un element subjectiu lligat a la intenció de l’individu que actua, la funció s’entén com a conseqüència objectiva de l’acció.

L’acció social conforme a les normes i als valors socials contribueix a la satisfacció de les necessitats del sistema com apunta Wolf , i a més :“La pregunta de fondo ya no es sobre los efectos, sinó sobre las funciones desempeñadas” M. Wolf., perquè l’efecte porta com a fi la satisfacció del receptor.

Els medis de comunicació de masses  sempre competeixen amb altres fonts gratificants dirigits al receptor, perquè no sempre provenen d’aquests  medis, la satisfacció, el prestigi o l’acció, però si que serveixen per reafirmar les normes socials  denunciant les desviacions a la opinió pública, per contra, hi ha el conformisme  que representa la influència de les grans empreses integrades en l’actual sistema econòmic que sovint fan posar en dubte la seva imparcialitat.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada