La
teoria funcionalista de les comunicacions de masses
La teoria
funcionalista dels mitjans passa per l’observació de les funcions
desenvolupades pels sistemes de comunicació de masses, comporta una visió
global i sociològica de la funció d’aquests medis que va des de l’efecte
intencional a la conseqüència
demostrable objectivament. La teoria funcionalista consisteix en definir la
problemàtica dels mitjans a partir del punt de vista de la societat i del seu
equilibri, des de la perspectiva del funcionament global del sistema social.
El sistema social es
veu com un organisme on cada part desenvolupa una funció d’integració i
manteniment. D’aquesta manera els individus són utilitzats com a medis pels
fins de la societat.
Primer de tot, per
aquests fins trobem la manipulació, desprès la persuasió, la influència i més
tard les funcions. D’una situació com una campanya informativa es passa a la
situació comunicativa més “normal” i habitual de la producció i difusió
quotidiana de missatges a les masses i de les seves funcions.
La funció és diferent
del propòsit perquè aquest implica un element subjectiu lligat a la intenció de
l’individu que actua, la funció s’entén com a conseqüència objectiva de
l’acció.
L’acció social conforme
a les normes i als valors socials contribueix a la satisfacció de les
necessitats del sistema com apunta Wolf , i a més :“La pregunta de fondo ya no
es sobre los efectos, sinó sobre las funciones desempeñadas” M. Wolf., perquè
l’efecte porta com a fi la satisfacció del receptor.
Els medis de
comunicació de masses sempre competeixen
amb altres fonts gratificants dirigits al receptor, perquè no sempre provenen
d’aquests medis, la satisfacció, el
prestigi o l’acció, però si que serveixen per reafirmar les normes socials denunciant les desviacions a la opinió
pública, per contra, hi ha el conformisme
que representa la influència de les grans empreses integrades en
l’actual sistema econòmic que sovint fan posar en dubte la seva imparcialitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada