La
corrent de la persuasió 7
Els estudis
psicològics experimentals poden deduir i investigar l’efecte de la persuasió,
analitzant el pes de la credibilitat que té la font per sobre de l’acceptació
d’un missatge que llança un emissor creïble dirigit a un grup de persones o la que llença un
personatge poc creïble a un altre grup
d’individus, aquesta segona gairebé sempre queda descartada, per tant és
important l’emissor.
L’emissor té un
carisma mediàtic que condueix les masses cap a una “causa” o estímul que porten
als processos psicològics que intervenen cap a “l’efecte” o més ben dit a la
resposta, d’aquí la importància de la persuasió, per exemple, en les campanyes
informatives.
Una campanya
informativa i l’interès en adquirir informació de l’audiència, porten a una
exposició selectiva del material presentat per aquesta campanya, per tal de
provocar una memorització selectiva que quedi en la psique del futur client.
S’ha de tenir en
compte que molts dels arguments utilitzats en una campanya no són coneguts per
una part del públic, no totes les persones absorbeixen d’entrada el missatge,
per tant la persuasió hi juga un paper molt important, l’exposició constant
d’un determinat tema fa que la gent s’interessi i la motivació s’accentuï. Per
tant, l’èxit d’una campanya es trobar i captar l’atracció i l’atenció de la societat. Les
preferències respecte a quin medi de
comunicació utilitza la gent, quin es el
més fàcil per cridar l’atenció del futur client; de si ho anunciem per premsa
escrita o per medis audiovisuals, tot influeix i gran part de l’efecte de cada
mitjà en particular està predeterminat per l’estructura de l’audiència.
“La persuasió amb
argumentacions i els seus fins tenen en compte que la eficàcia de l'estructura
dels missatges varia amb la variabilitat d’algunes característiques dels
destinataris i que els efectes de les comunicacions de masses depenen
bàsicament de les interaccions que s’estableixen entre aquests factors” (Mauro Wolf).
Bibliografia:
Mauro Wolf: La investigación de la comunicación de
masas. Crítica y perspectivas, Barcelona, Paidós,1994, Pàgs. 21-67.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada