Teories
de lo postmodern 14
Frederic Jameson,
crític cultural marxista nord-americà ha escrit uns quants assajos molt
influents sobre la postmodernitat.
La postmodernitat és
la “dominant cultural” del capitalisme multinacional i passa per moments
culturals diferents (dominant, emergent i residual). Jameson planteja com els
creadors de l’alt moviment modern van mobilitzar la cultura popular amb fins
d’alta cultura.
Els primers
espectadors de la classe mitjana quan van veure l’estètica postmodernista, van
quedar astorats davant les obres que mostraven tan pintors, com escriptors, com
escultors que trencaven el seu conservadorisme i amb postures “anti-modernes”
els rebutjaven argumentant la mala
qualitat o la irresponsabilitat de lo postmodern en general.
Quan lo postmodern va
passar a ser el mode cultural dominant a les societats capitalistes
occidentals, s’afirmà que la postmodernitat marcava “la mort del subjecte”, la
fi de l’individualisme. El pensament estètic i les pràctiques culturals que
sustentava el període modern passaren a
perdre la visió única i privada. Jameson diu. “Un món en que la innovació
estilística ja no és possible, només queda imitar estils morts, parlar a través
de les màscares i amb les veus i els estils en el museu imaginari”.
“Sembla possible que
lo que porta la màscara i fa els gestos del “populisme” en els diversos
manifestos i apologies postmodernistes, sigui en realitat un reflex i un
símptoma d’una mutació cultural en la que
lo que s’estigmatitzava com a cultura comercial o de masses s’accepta
avui en els recintes d’un nou i ampliat regne cultural”.
També pot passar que
“lo vell no es substitueixi per lo nou sinó que simplement es recicli per a
circular junts”.
Bibliografia:
Frederic Jameson, Teorías de lo postmoderno, en Teoría de la
postmodernidad, Madrid, Trotta, 1996, Pàgs. 85-96.
John Storey, Teoría cultural y cultura popular. Barcelona,
Octaedro.S.L. Pàg. 141-154.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada